Cake in mok

by - 07:00


Op veel blogs zag ik ze al voorbij komen: cake in een mok. Super origineel en speciaal. Het stond al een hele tijd om mijn to do lijstje, maar toch lukte het me niet om deze eens te maken. Ik was ook nog eens op zoek naar een goed recept en waar vind je dat? Toen ik in een kookwinkel belandde, viel mijn oog op een kookboek over deze cakejes die gemaakt worden in een mok. Ik prentte het recept van dat boek in mijn geheugen en deel dit vandaag met jullie. Haal alvast je mooiste en leukste mok boven. 


Wat heb je allemaal nodig?
  • 1 ei
  • 30 gram boter
  • 5 gram bloem
  • 2 lepels bakmeel
  • 2 lepels bruine suiker
  • 2 lepels witte suiker of vanillesuiker 
  • 1 lepel room

Nu is het een kwestie van alle ingrediënten in de mok te doen. Nog een kleine tip: laat de boter best even smelten zodat je alle ingrediënten heel makkelijk met een vork door elkaar kunt mengen. Ik maakte deze cake met behulp van witte suiker, maar wanneer je gaat voor vanillesuiker zul je een iets frissere en nog lekkerdere smaak verkrijgen.

Zet de mok met het deeg in de microgolfoven en laat het ongeveer anderhalve minuut erin staan op 600 Watt. Om te weten of je cake klaar is, kun je even met een vork of iets anders in de cake prikken. Wanneer er geen deeg aan het vork blijft plakken weet je dat je cake klaar is.


De cake heeft een speciale smaak. Ik proefde voornamelijk ei met een subtiele cake-smaak. De structuur is wel totaal anders dan cake die je bakt in de oven. De cake in de mok heeft een spons structuur. Het is eens iets anders dan gewone cake, zeker niet slecht. Wanneer je gebruik maakt van topping, verkrijg je meteen nog meer de cake smaak. 

Het is zeker voor herhaling vatbaar, maar dan test ik graag eens iets anders uit. Misschien wel eens met chocolade of appeltjes. Hmm, moet heerlijk zijn. 

Heb jij dit al eens geprobeerd?

You May Also Like

0 reacties